Anti-Corruption and Integrity

Project details

  • Project number:2013.2105.8
  • Status:Projekt beendet
  • Responsible Organisational unit: G420 Governance, Menschenrechte
  • Contact address: Transparency team 
  • Partner countries: Globale Vorhaben, Konventions-/Sektor-/Pilotvorh., Albania, Kenya, Kyrgyzstan

Summary

  • Objectives:

    Die deutsche Entwicklungszuammenarbeit integriert das Antikorruptions- und Integritätskonzept systematisch in ihre Arbeit.

  • Client:

    Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit u. Entwicklung

  • Project partner:

    Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ)

  • Financing organisation:

    not available

 

Volume of commission

  • Total financial commitment:
    (including all previous, current and following project implementation phases, if existing)
    35 454 289 Euro
  • Financial commitment for the actual implementation phase:5 077 736 Euro

Cofinancing

  • not available

 

Previous project

  • 2010.2177.3

    Sektorvorhaben Antikorruption und Integrität

Follow-on project

  • 2016.2011.1

    Sektorhaben Antikorruption und Integrität

 

Term

  • Entire project:
    (including all previous, current and following project implementation phases, if existing)
    15.01.2008 - 31.05.2025
  • Actual project implementation phase:16.04.2013 - 31.05.2017

other participants

  • denkmodell GmbH

 

Further information

  • Project websitesnot available

 

Policy markers

  • Gender Equality

    Significant (secondary) policy objective

CRS code

    15113 Anti-corruption organisations and institutions

 

Project description (DE)

Ausgangssituation
Korruption schwächt die Leistungsfähigkeit öffentlicher Institutionen und leitet öffentliche Ressourcen für private Zwecke fehl. Damit können diese nicht für nachhaltige und sozial inklusive Entwicklung eingesetzt werden. Korruption ist eine Bedrohung für staatliche Legitimität und demokratische Institutionen. Korruption schmälert die Wirkung von Entwicklungszusammenarbeit (EZ) und untergräbt Reformziele. Zudem hemmt Korruption die Entwicklung des Privatsektors. Daher ist es wesentlich, die Gute Regierungsführung (Good Governance) zu stärken, zu der Antikorruptionsmaßnahmen gehören. Sie zählt zu den zentralen Elementen der deutschen Entwicklungspolitik.
Das Konzept des Bundesministeriums für wirtschaftliche Entwicklung und Zusammenarbeit (BMZ) zu „Antikorruption und Integrität in der deutschen Entwicklungspolitik" liefert die Arbeitsgrundlage. Lösungen wie diese politisch sowie in den organisatorischen und fachlichen Abläufen des BMZ und der Durchführungsorganisationen umgesetzt werden können, gilt es zu erarbeiten.

Ziel
Die deutsche staatliche Entwicklungszusammenarbeit hat das Antikorruptions- und Integritätskonzept systematisch in ihre Arbeit integriert.

Vorgehensweise
Der Schwerpunkt liegt darin, das zuständige BMZ Referat zu beraten, wie das Antikorruptions- und Integritätskonzept umgesetzt werden kann. Für die Beratung werden bestehende BMZ-Verfahren und Steuerungsinstrumente analysiert, überarbeitet und weiterentwickelt. Ziel ist es, das Konzept in die Handlungsabläufe des Ministeriums sowie in die der Durchführungsorganisationen der deutschen staatlichen EZ zu integrieren.
Das Programm entwickelt darüber hinaus praxisorientierte Antikorruptions- und Integritätsansätze und berät wie Ansätze und entsprechende Regelprozesse in die Durchführungsorganisationen sowie deren Vorhaben und Partnerorganisationen integriert werden können. Darüber hinaus werden die Angestellten der Organisationen qualifiziert. In den beiden Pilotländern Kenia und Kirgisistan werden die Handlungspunkte des Konzepts verstärkt und zeitlich schneller umgesetzt.
Im Auftrag des BMZ bringt das Programm Erfahrungen der deutschen EZ in die internationale Debatte ein – unter anderem durch Deutschlands Mitgliedschaft im Utstein Anti-Corruption Resource Center (U4), Mitgestaltung im OECD DAC Anticorruption Task Team sowie Teilnahme an UNCAC-Konferenzen (COSP). Zivilgesellschaftliche Fachorganisationen wie Transparency International oder Regionalinitiativen wie die ADB-OECD-Initiative zu Antikorruption für Asien-Pazifik, werden ebenso mit einbezogen wie die Privatwirtschaft, beispielsweise im Rahmen der Allianz für Integrität (Afin).

Wirkungen
Relevante BMZ-Steuerungsinstrumente wurden identifiziert, in denen Antikorruption und Integrität verankert werden sollen. Gemeinsam mit dem zuständigen BMZ-Referat wurden Vorschläge zur Überarbeitung des Kriterienkatalogs und der Politökonomischen Kurzanalysen ausgearbeitet.
Der entwickelte methodische Rahmen soll dafür sorgen, dass Antikorruption in Steuerungs- und Regelprozessen systematisch berücksichtigt wird. Gleichermaßen soll er die Integration von Antikorruption in EZ-Maßnahmen und das Management von Korruptionsrisiken beim Einsatz deutscher EZ-Mittel anleiten.
Gemeinsam mit Vorhaben in Kooperationsländern wurden Antikorruptionsansätze umgesetzt. Dazu zählt die Durchführung von Judicial Integrity Scans, welche die Beschaffenheit der Integrität im Justizsystem untersuchen und Verbesserungsmaßnahmen identifizieren. Die vom Programm entwickelten Scans sollen in gemeinsame Analysen mit der OECD integriert werden. Außerdem wurde die Water Integrity Management Toolbox in Kenia pilotiert und eine Begutachtung des Vergabe-Systems im Transportsektor in Liberia durchgeführt. Das vom Programm angebotene Beratungsinstrument „Anticorruption (AC) WORKS" fand unter anderem in den Philippinen Anwendung.
Die Erfahrungen aus Antikorruptionsstudien in den Pilotländern wurden in die Durchführungsorganisationen der deutschen EZ eingespeist und zwei Fonds zur Unterstützung von Antikorruptionsmaßnahmen eingerichtet.
Rund 700 Mitarbeiterinnen der GIZ werden jährlich in der monatlich gemeinsam mit den Integritätsberatern der GIZ durchgeführten Einführungsveranstaltung „Integer Handeln" zum Thema informiert. U4 Online-Kurse mit etwa 40 Personen im Jahr finden laufend statt – ebenso U4 In-Country Trainings - etwa in Bangladesch - mit jährlich rund 300 Teilnehmenden der U4-Kooperationspartner. Über Trainingsangebote mit der Deutschen Akademie für Internationale Zusammenarbeit (AIZ) konnten EZ-Fachkräfte unter anderem in Afghanistan erreicht und ihr Know-how für Antikorruption gestärkt werden.
 

 

Project description (EN)

Context
Corruption weakens the capacity of public institutions and misdirects public resources to serve private purposes. This prevents the use of those resources for sustainable and socially inclusive development. Corruption is a threat to the legitimacy of the political system and democratic institutions. It diminishes the impact of development cooperation and undermines reforms. And it inhibits the development of the private sector. It is therefore essential to strengthen good governance, which includes anti-corruption measures. This is one of the key elements of German development policy.
The strategy paper of the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ) on ‘Anti-Corruption and Integrity in German Development Policy’ contains the basic principles. It is now necessary to devise the means of incorporating these principles, both at the policy level and in the organisational and technical procedures of BMZ and the implementing organisations of German development cooperation.

Objective
The strategy paper ‘Anti-Corruption and Integrity in German Development Policy’ has been systematically integrated into the work of official German development cooperation.

Approach
The programme advises BMZ on ways of implementing the anti-corruption and integrity strategy paper. As part of this, it is analysing, revising and further developing the ministry’s existing procedures and steering processes, with the ultimate goal of integrating the strategy in the ministry’s work and in that of the implementing organisations of German development cooperation.
The programme is also developing practical approaches to anti-corruption and integrity, and it provides advice on how to apply these approaches in the implementing organisations and in their projects and partner institutions worldwide. In addition, it provides appropriate training for the employees. In the pilot countries, Kenya and Kyrgyzstan, the programme is working to strengthen the measures contained in the BMZ strategy paper, and to introduce them more rapidly.
On behalf of BMZ, the programme feeds the experiences of German development cooperation into the international debate. It does so, for example, through Germany’s membership in the Utstein Anti-Corruption Resource Center (U4), by contributing to the OECD DAC anti-corruption task team, and participation in UNCAC conferences (COSP). The programme also cooperates with civil society organisations like Transparency International, with regional initiatives such as the ADB/OECD Anti-Corruption Initiative for Asia and the Pacific and with private sector initiatives such as the Alliance for Integrity (Afin).

Results achieved so far:
Appropriate BMZ steering processes have been identified in which to integrate anti-corruption and integrity. Together with BMZ, the programme has developed proposals for the revision of the catalogue of criteria and the brief politico-economic analysis.
A methodological framework has been developed that should ensure anti-corruption is taken systematically into account in steering processes and standard procedures. This is intended to guide both the integration of anti-corruption into development cooperation projects and programmes and the management of corruption risks which is of utmost importance whenever funds are deployed through official development assistance that is financed by taxes.
Anti-corruption measures have been carried out in cooperation with projects in partner countries. This includes conducting judicial integrity scans to assess integrity standards in the judicial systems and identify measures for their improvement. Developed by the programme, these scans will now be included in integrity analyses carried out jointly with OECD. In addition, a water integrity management toolbox has been piloted in Kenya, while in Liberia a review of the procurement system in the transport sector was carried out. The advisory tool Anticorruption (AC) WORKS, which was originally developed by the programme, has been deployed several times, for example in the Philippines.
The lessons learnt from anti-corruption and governance studies undertaken in the pilot countries have been fed into the work of the implementing organisations of German development cooperation. Two funds have also been set up to support anti-corruption measures in the pilot countries.
Each year, about 700 GIZ employees learn about anti-corruption and integrity issues in monthly introductory courses carried out together with GIZ’s integrity managers. As many as 40 German development cooperation employees take part in U4 online courses every year, while approximately 300 participants from all U4 partner countries are involved in in-country training (e.g. in Bangladesh). Meanwhile, training courses offered in cooperation with the German Academy for International Cooperation reached development experts in other countries including Afghanistan, boosting their anti-corruption competences.