Urban Governance and Decentralisation Programme

Project details

  • Project number:2011.2137.5
  • Status:Projekt beendet
  • Responsible Organisational unit: 1500 Ostafrika
  • Contact address: Transparency team 
  • Partner countries: Ethiopia

Summary

  • Objectives:

    Ausgewählte Stadtregierungen erbringen bessere kommunale Dienstleistungen für ihre Bürger und Bürgerinnen und wenden dabei Prinzipien der guten Regierungsführung an.

  • Client:

    BMZ

  • Project partner:

    Ministry of Urban Development, Housing and Construction

  • Financing organisation:

    not available

 

Volume of commission

  • Total financial commitment:
    (including all previous, current and following project implementation phases, if existing)
    18 195 661 Euro
  • Financial commitment for the actual implementation phase:5 266 922 Euro

Cofinancing

  • Bill & Melinda Gates Foundation (alt bis 31.12.2011): 1 866 922Euro

 

Previous project

  • 2008.2091.0

    Stadtentwicklung und Dezentralisierung

Follow-on project

  • not available

 

Term

  • Entire project:
    (including all previous, current and following project implementation phases, if existing)
    19.10.2004 - 31.08.2015
  • Actual project implementation phase:01.07.2012 - 31.08.2015

other participants

  • GOPA Consultants GmbH

 

Further information

  • Project websitesnot available

 

Policy markers

  • Gender Equality

    Significant (secondary) policy objective

CRS code

    15110 Public sector policy and administrative management

Evaluation

not available

 

Project description (DE)

Ausgangssituation
Hoher Bevölkerungsdruck, unzureichende Infrastruktur, Arbeitslosigkeit: Äthiopiens Städte wachsen schnell und mit ihnen die Herausforderungen für die noch jungen Stadtverwaltungen. Zur bedarfsgerechten Bereitstellung grundlegender Versorgungsleistungen fehlen ausreichend qualifiziertes Personal, Einnahmen, praktische Erfahrungen sowie institutionalisierte Planungs- und Verwaltungsverfahren. Äthiopien treibt jedoch eine umfassende Dezentralisierung voran, die den Städten zunehmend Verantwortung überträgt.
Trotz der Herausforderungen bietet der Urbanisierungsprozess enorme Chancen. Werden die Städte kompetent verwaltet, können sie zur Verringerung der Armut, zu wirtschaftlichem Wachstum und guter Regierungsführung bedeutend beitragen.

Ziel
Urbane Zentren und Städte erbringen für ihre Einwohnerinnen und Einwohner bessere Dienstleistungen und wenden Prinzipien guter städtischer Regierungsführung an.

Vorgehensweise
Das Programm zur Förderung der städtischen Verwaltung und des Dezentralisierungsprozesses (UGDP) unterstützt die äthiopische Regierung bei der Umsetzung ihres umfangreichen Dezentralisierungsprozesses. Es leistet einen Beitrag zu bürgernaher Entscheidungsfindung, effizienten lokalen Verwaltungs- und Planungsverfahren und letztendlich verbesserter Dienstleistungsversorgung und Bekämpfung städtischer Armut. Das Programm wird gemeinsam vom äthiopischen Ministerium für Stadtentwicklung, Wohnungs- und Bauwesen, acht Regionen und insgesamt 26 Partnerstädten umgesetzt.
GIZ, KfW Entwicklungsbank und das Centrum für internationale Migration und Entwicklung (CIM) führen das Programm im Auftrag des Bundesministeriums für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ) gemeinsam durch. Auf dem Gebiet des Finanzmanagements arbeitet das Programm mit dem deutschen Beratungsunternehmen GOPA Consultants eng zusammen. Es besteht eine Kofinanzierung mit Bill & Melinda Gates Foundation (BMGF), mit der das Programm einen Fokus auf armutsorientierte Stadtentwicklung setzt.
Bis Mitte 2010 hat das UGDP 18 Pilotkommunen in 4 Kernregionen des Landes unterstützt. Die dabei gewonnenen Erfahrungen werden seitdem auf 8 weitere Städte ausgedehnt, darunter auch 4 in abgelegenen, weniger entwickelten Regionen.

Das Programm umfasst folgende Komponenten:
• Verbesserung von Stadtplanung und Dienstleistungserbringung
• Verbesserung des städtischen Finanzmanagements
• Erweiterung des kommunalen Wissensmanagements
• Armutsorientierte Stadtentwicklung

Wirkung – Was bisher erreicht wurde
• Städte haben ihre Fähigkeiten zur lokalen Selbstverwaltung gestärkt.
• Bürgerbeteiligung im Rahmen städtischer Raum- und Finanzplanung und bei der Priorisierung von Investitionen wurde institutionalisiert.
• Die Zufriedenheit der Bürger mit den kommunalen Dienstleistungen ist seit 2010 um 20 Prozent gestiegen.
• Die aktuell unterstützten Städte verzeichnen einen Anstieg ihrer kommunalen Einnahmen von über 20 Prozent im Vergleich zu 2009.
• Durch arbeitsintensive Infrastrukturprojekte konnten bereits rund 100.000 Arbeitsplätze geschaffen werden, von denen rund ein Drittel von Frauen besetzt wurde.
• Ein äthiopischer Städteverband wurde ins Leben gerufen, in dem 28 Mitgliedskommunen Erfahrungen austauschen und voneinander lernen.
• In Zusammenarbeit mit der äthiopischen Verwaltungsfachhochschule werden die mithilfe der GIZ eingeführten städtischen Planungs- und Verwaltungsverfahren landesweit verbreitet.
• Alle Partnerstädte haben Zugang zu Mitteln der KfW Entwicklungsbank und der Weltbank, um in den Ausbau der städtischen Infrastruktur zu investieren. 

 

Project description (EN)

Context

Economic and political problems due to high population pressure, inadequate infrastructure, unemployment: Ethiopian cities are growing rapidly and with them the challenges that the relatively young local governments face. Some basic public services are not available because of a lack of sufficiently qualified personnel, revenues and practical experience as well as institutionalised planning and administrative processes. Ethiopia is, however, forging ahead with a comprehensive decentralisation programme, devolving more responsibilities to the cities.

Despite these challenges, urbanisation offers enormous opportunities. Well managed, cities can play a significant role in reducing poverty, stimulating economic growth and ensuring good governance.

Objective

Urban centres and cities provide better services to their citizens and apply principles of urban good governance.

Approach

The Urban Governance and Decentralisation Programme (UGDP) supports the Ethiopian Government in implementing an extensive decentralisation process. It contributes to participatory decision-making, setting up efficient local administrative and planning processes and finally to the improvement of public services and the reduction of urban poverty. The programme is being jointly implemented by the Ethiopian Ministry of Urban Development, Housing and Construction, eight regions and 26 partner cities.

GIZ, KfW Development Bank and the Centre for International Migration and Development (CIM) run the programme on behalf of the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ). The programme works closely with the German consulting firm GOPA Consultants in the field of financial management. The programme is also involved in a co-financing arrangement with the Bill & Melinda Gates Foundation (BMGF), under which it focuses on pro-poor urban development.

Until mid-2010, UGDP supported 18 pilot cities in the four main regions of the country. The lessons learned during the pilot project are being applied to eight other cities, including four in the remote and less developed regions.

The programme comprises the following components:

- Improvement of urban planning and public service provision
- Improvement of urban financial management
- Expansion of municipal knowledge management
- Pro-poor urban development

Results achieved so far

- Cities have strengthened their administrative autonomy.
- Civic participation in matters of spatial and financial planning as well as prioritising investments has been institutionalised.
- Citizens' satisfaction with municipal service delivery has increased by 20% since 2010.
- The municipalities currently supported have reported a revenue increase of more than 20% compared to 2009.
- 100,000 jobs have already been created as a result of new infrastructure projects. Approximately one-third of these have been filled by women.
- The Ethiopian Cities Association was founded. It provides a platform for the 28 member cities to share experiences and learn from one another.
- In cooperation with the Ethiopian Civil Service University, the urban planning and administrative processes that GIZ helped to launch are now being scaled up nationwide.
- All partner cities have access to funds from KfW Development Bank and the World Bank to invest in urban infrastructure.